PREAMBUŁA

Uprawianie sportu może przynieść dziecku wiele korzyści: jest dobre dla zdrowia fizycznego i psychicznego, może pomóc w budowaniu pewności siebie i być szansą na nawiązanie nowych przyjaźni. By to wszystko było możliwe, sport musi być bezpieczny dla dzieci i musi sprawiać im radość. Każde dziecko, niezależnie od motywacji do uprawiania sportu, zasługuje na ochronę. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników podmiotu jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Każdy członek KS, wolontariusze, pracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Pracownicy zobowiązują się budować i utrzymywać kulturę organizacyjną, która uniemożliwia wszelkie działania i zaniechania, celowe lub nieumyślne, narażające inne osoby na jakiekolwiek krzywdzenie. Niedopuszczalne jest stosowanie przez kogokolwiek wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Każdy członek KS, wolontariusze, pracownicy realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych KS oraz swoich kompetencji.

Akty prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich

  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359) – Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
  • Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249).  Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.)
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1375 z późn. zm.).
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art. 23 i 24 – Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn. zm.).
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.).
  • 221 oraz art. 221a Ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1510). – Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 152).

Spis Treści

  • Rozdział I: Objaśnienie terminów
  • Rozdział II: Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
  • Rozdział III: Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.
  • Rozdział IV: Zasady ochrony wizerunku dziecka. 
  • Rozdział V: Ograniczenia dostępu do Internetu i korzystania z urządzeń podczas zajęć
  • Rozdział VI: Monitorowanie stosowania Standardów.
  • Rozdział VII: Przepisy końcowe
    • Załącznik nr 1: Zasady bezpiecznej rekrutacji w KS Capoeira
    • Załącznik nr 2.1: Zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko w KS Capoeira
    • Załącznik nr 2.2 Zasady bezpiecznych relacji rodzic – dziecko, rodzic – trener w KS Capoeira
    • Załącznik nr 3: Karta interwencji – KS Capoeira
    • Załącznik nr 4: Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci
    • Załącznik nr 5: Monitoring standardów – ankieta. 
    • Załącznik nr 6 – Wersja skrócona Standardów 

Rozdział I: Objaśnienie terminów

§1.

Słowniczek pojęć

  1. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także wolontariusz, stażysta i praktykant.
  2. Prezesem KS Capoeira jest Pan Dawid Latocha.
  3. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia, w tym osoba niepełnoletnia pełniąca funkcję kadry.
  4. Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
  5. Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka/opiekunów prawnych. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny.
  6. Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. To każde zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnia się 5 podstawowych form krzywdzenia:
  7. Przemoc fizyczna wobec dziecka to przemoc, w wyniku której dziecko doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożone. Krzywda ta następuje w wyniku działania, bądź zaniechania działania ze strony rodzica lub innej osoby odpowiedzialnej za dziecko, lub której dziecko ufa, bądź która ma nad nim władzę. Przemoc fizyczna wobec dziecka może być czynnością powtarzalną lub jednorazową. Są to także kary fizyczne takie jak długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, wykonywanie ćwiczeń nie wynikających z celu sportowego (w tym przekraczających możliwości dziecka), a stosowanych w celach dyscyplinujących.
  8. Przemoc emocjonalna (psychiczna) wobec dziecka to przewlekła, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy dzieckiem a dorosłym, obejmująca zarówno działania, jak i zaniechania. Zaliczamy do niej m.in.: niedostępność emocjonalną, zaniedbywanie emocjonalne, relację z dzieckiem opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu, nieodpowiednie rozwojowo lub niekonsekwentne interakcje z dzieckiem, niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności dziecka i granic psychicznych pomiędzy dorosłym a dzieckiem. Przejawami przemocy emocjonalnej może być zmuszanie dziecka do aktywności ponad jego możliwości fizyczne, realizacja ambicji trenera lub opiekuna wbrew potrzebom dziecka, uzależnianie wartości dziecka od wyników w sporcie.
  9. Zaniedbanie: jest wtedy, gdy nikt nie sprawia, by dziecko czuło się ważne, wyjątkowe i kochane, nie troszczy się o nie, ani go nie wspiera. Opiekun dziecka nie interesuje jego zdrowiem, odżywianiem, warunkami bytowymi. Zaniedbanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka i/lub nierespektowanie jego podstawowych praw przez rodziców, opiekunów, lub inne osoby zobowiązane do opieki, wychowania i ochrony dziecka.  Obejmuje zarówno pojedyncze sytuacje, jak i utrwalony sposób funkcjonowania, w którym opiekun nie zapewnia odpowiednich warunków rozwoju fizycznego, poznawczego, społecznego, emocjonalnego i psychoseksualnego oraz dobrostanu dziecka. Może to dotyczyć takich sytuacji jak: brak bezpiecznego schronienia, opieki, odżywiania (kaloryczności i wartości posiłków adekwatnych do wysiłku fizycznego i potrzeb treningowych), ilości snu, czasu na regenerację po treningu lub przebytej kontuzji, zaniedbań sprzętowych (brak odpowiednich ubrań, butów, okularów sportowych etc.), podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej (w tym wykonywania badań sportowych), szczepień, dostępu do edukacji, nieposyłanie do szkoły, niezabezpieczanie książek i pomocy szkolnych, ograniczanie kontaktów społecznych, brak dbałości o bezpieczeństwo fizyczne, niezapewnienie bezpieczeństwa emocjonalnego.
  10. Przemoc seksualna (wykorzystywanie seksualne dziecka) to angażowanie dziecka przez dorosłego/lub inne dziecko w aktywność seksualną, bez kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, wszelkie formy werbalnego molestowania np. prowadzenie rozmów o treści seksualnej nieadekwatnej do wieku dziecka lub komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania dziecka, seksualizacją zabaw i wizerunku, skłanianie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming – uwodzenie w internecie w celu nawiązania kontaktu) lub z kontaktem fizycznym takim jak dotykanie, zmuszanie dziecka do dotykania ciała sprawcy w sposób seksualny czy stosunek seksualny. Jest to także seksualizacja zawodników i zawodniczek polegająca na nieadekwatności stroju i wizerunku do wieku dziecka. Każda czynność seksualna podejmowana z dzieckiem poniżej 15 rż jest przestępstwem. Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy. Wykorzystanie seksualne może przyjąć również formę wyzyskiwania seksualnego, czyli jakiegokolwiek faktycznego lub usiłowanego nadużycia pozycji podatności na zagrożenia, przewagi sił, lub zaufania, w celach seksualnych, w tym, ale nie wyłącznie, czerpanie zysków finansowych, społecznych lub politycznych z seksualnego wykorzystywania innej osoby. Szczególne zagrożenie wyzyskiwaniem seksualnym zachodzi w czasie kryzysów humanitarnych. Zagrożenie wyzyskiwaniem istnieje zarówno wobec dzieci jak i ich opiekunów.
  11. Przemoc rówieśnicza (agresja rówieśnicza, bullying): występuje, gdy dziecko doświadcza różnych form przemocy ze strony rówieśników, bezpośrednio lub z użyciem technologii komunikacyjnych (internetu i telefonów komórkowych). Ma miejsce wtedy, gdy działanie ma na celu wyrządzenie komuś przykrości lub krzywdy (intencjonalność), ma charakter systematyczny (powtarzalność), a ofiara jest słabsza od sprawcy bądź grupy sprawców. Obejmuje przemoc werbalną (np. przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie), relacyjną (np. wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie), fizyczną (np. pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie), materialną (np. kradzież, niszczenie przedmiotów) oraz elektroniczną (złośliwy SMS lub e-mail, wpis w serwisie społecznościowym, umieszczanie w internecie zdjęć lub filmów ośmieszających ofiarę), a także przemoc podczas randki ze strony chłopaka/dziewczyny, wykorzystanie seksualne – dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika, przemoc uwarunkowaną normami i stereotypami związanymi z płcią.
  12. Osoba odpowiedzialna za politykę ochrony dzieci wdrażającą standardy ochrony dzieci – pracownik wyznaczony przez właściciela lub sam właściciel sprawujący nadzór nad prawidłowym stosowaniem standardów ochrony dziecka w podmiocie oraz ich aktualność.
  13. Osoba odpowiedzialna za bezpieczeństwo w internecie to wyznaczony przez właściciela lub sam właściciel, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie firmy oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
  14. Osoba odpowiedzialna za ochronę dziecka – członek pracownicy u wyznaczony przez właściciela lub sam właściciel odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniu dobra dziecka i podejmowanie interwencji przed właściwymi organami lub instytucjami.
  15. Osoba odpowiedzialna za udzielanie wsparcia dziecku – osoba odpowiedzialna za opracowanie planu wsparcia dziecka i jego monitorowanie.
  16. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka, w tym jego imię i nazwisko, wizerunek.

 

Rozdział II: Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§2.

  1. Pracownicy KS posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
  2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy podejmują rozmowę z opiekunami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
  3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
  4. Rekrutacja pracowników Klubu odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej rekrutacji pracowników. Zasady stanowią Załącznik 1 do niniejszych Standardów.
  5. Pracownicy Klubu znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w placówce. Zasady stanowią Załącznik 2.1 i 2.2 do niniejszych Standardów.

 

Rozdział III: Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.

§3.

W przypadku gdy pracownik KS podejrzewa, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji właścicielowi firmy.

§4.

  1. Właściciel firmy wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
  2. Prezes KS powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku.
  3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
      • podjęcia przez Klub działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
      • wsparcia, jakie Klub zaoferuje dziecku;
      • skierowania dziecka do specjalistycznej pomocy, jeżeli istnieje taka potrzeba.

§5.

  1. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) Prezes KS powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść osoby mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).
  2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 2 pkt. 2 Standardów, na podstawie opisu sporządzonego przez Prezesa KS oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji. 
  3. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej placówce. Ze spotkania sporządza się protokół.

§6.

  1. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
  2. Prezesa KS informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiednich instytucji.
  3. Po poinformowaniu opiekunów przez Prezesa KS – zgodnie z punktem poprzedzającym –zostaje złożone zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa lub wniosek do odpowiednich instytucji.
  4. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach Prezesa KS.
  5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§7.

  1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik 4 do niniejszych Standardów. Kartę załącza się do dokumentacji.
  2. Wszyscy pracownicy firmy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

Rozdział IV: Zasady ochrony wizerunku dziecka.

§8.

  1. KS Capoeira zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. KS Capoeira uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
  3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji wizerunku dziecka stanowią Załącznik 5 do niniejszych Standardów.

§9

  1. Pracownikowi KS Capoeira nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie prowadzonych zajęć bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
  2. W celu uzyskania zgody, o której mowa powyżej, pracownik KS Capoeira może skontaktować się z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna. 
  3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.

§10.

  1. Upublicznienie przez pracownika firmy wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.
  2. Zgoda, o której mowa w ust. 1, zawiera informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.
  3. Zgoda ta jest zawierana w formie pisemnej w wypełnionej deklaracji członkowskiej KS Capoeira.

Rozdział V: Ograniczenia dostępu do Internetu i korzystania z urządzeń podczas zajęć

§13.

  1. KS Capoeira nie udostępnia dzieciom dostępu do Internetu na terenie prowadzonych zajęć w ramach standardowej działalności.
  2. W czasie prowadzonych przez KS Capoeira, uczestnicy nie mogą korzystać z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci internetowej bez uzasadnionego powodu.
  3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem, trener KS Capoeira on obowiązek informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.

Rozdział VI: Monitorowanie stosowania Standardów.

§14.

  1. Prezes KS Capoeira wyznacza osobę odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w KS Capoeira.
  2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Standardów, reagowanie na sygnały naruszeń Standardów oraz prowadzenie rejestru zgłoszeń oraz propozycji zmian w Standardach.
  3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik 6 do niniejszych Standardów.
  4. W ankiecie pracownicy mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce.
  5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników ankiet. Na tej podstawie sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje właścicielowi firmy
  6. Prezes KS Capoeira wprowadza niezbędne zmiany do Standardów i ogłasza pracownikom, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów.

Rozdział VII: Przepisy końcowe

  1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników KS Capoeira, dzieci i ich opiekunów w szczególności poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej.
  3. Podmioty współpracujące, w przypadku, gdy ich działalność obejmuje kontakt z dziećmi, są zobowiązane do przestrzegania niniejszej Polityki.

Załącznik nr 1: Zasady bezpiecznej rekrutacji w KS Capoeira.

  1. Poznaj dane kandydata/kandydatki: W celu jak najlepszego poznania kwalifikacji kandydata/kandydatki oraz jego/jej stosunku do wartości podzielanych przez firmę, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności, szkoła musi zbadać odpowiednie dane. W tym celu może być wymagane przedstawienie dokumentów dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki. KS Capoeira musi posiadać dane pozwalające na identyfikację zatrudnionej osoby, w tym imię (imiona) i nazwisko, datę urodzenia oraz dane kontaktowe.
  2. Poproś o referencje: KS Capoeira może prosić o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia. Referencje mogą być wystawione przez poprzednich pracodawców lub przez osoby, które miały z kandydatem/kandydatką kontakt zawodowy.
  3. Pobierz dane osobowe kandydata/kandydatki: Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do pracy z dziećmi, KS Capoeira jest zobowiązany sprawdzić osobę w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz w Krajowym Rejestrze Karnym w zakresie przestępstw określonych przepisami prawa.
  4. Pobierz informację z Rejestru Karnego: Pobierz informację o niekaralności kandydata/kandydatki w zakresie określonym przepisami prawa. W przypadku osób posiadających obywatelstwo innego państwa, wymagane jest również przedstawienie informacji z rejestru karnego tego państwa.
  5. Oświadczenia kandydata/kandydatki: Osoba ubiegająca się o pracę powinna złożyć oświadczenia dotyczące zamieszkiwania w innych państwach w ciągu ostatnich 20 lat oraz o niekaralności w tych państwach. Jeśli prawo danego państwa nie przewiduje wydawania informacji o niekaralności, osoba taka składa oświadczenie o braku takiej informacji oraz o braku orzeczeń skazujących.
  6. Zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego: Gdy przepisy prawa na to zezwalają, KS Capoeira może żądać od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, KS Capoeira zapewnia bezpieczną rekrutację pracowników, mając na uwadze dobro i bezpieczeństwo dzieci.
  7. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, KS Capoeira zapewnia bezpieczną rekrutację pracowników, mając na uwadze dobro i bezpieczeństwo dzieci.

Załącznik nr 2.1: Zasady bezpiecznych relacji pracownik – dziecko w KS Capoeira.

Zasady bezpiecznych relacji pracownicy – dziecko

  1. Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracownicy jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie.
  2. Pracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie.
  4. Niedopuszczalne jest nawiązywanie z dzieckiem jakichkolwiek relacji o charakterze seksualnym czy romantycznym.
  5. Pracownicy działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych firmy oraz swoich kompetencji.
  6. Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, współpracowników, stażystów i wolontariuszy, członków firmy, a także każdą dorosłą osobę mającą kontakt z dziećmi znajdującymi się pod opieką firmy, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą kierownictwa firmy i/lub na jego terenie.
  7. Znajomość i zaakceptowanie zasad jest potwierdzone podpisaniem oświadczenia.
  8. Pracownicy są zobowiązani do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działania powinny być prowadzone w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.

Komunikacja z dziećmi

  1. Zachowuj cierpliwość i szacunek wobec dziecka.
  2. Uważnie słuchaj dzieci i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
  3. Jeśli znasz imię dziecka, zwraca się nim do dziecka (nie po nazwisku), chyba że potrzebą dziecka jest używanie pseudonimu lub innego imienia.
  4. Podejmując decyzje dotyczące dziecka, informuj je o tym i staraj się brać pod uwagę jego oczekiwania. Oddaje to mu sprawczość i możliwość decydowania o swoim zaangażowaniu w sport i dalszych planach dotyczących swojego rozwoju.
  5. Szanuj prawo dziecka do prywatności. Jako autorytet będący często powiernikiem sekretów dzieci, nie powinieneś wykorzystywać tej wiedzy i ujawniać ich tajemnic. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, informuj je o tym najszybciej jak to możliwe.
  6. Nie ujawniaj informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci i rodziców. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  7. Zapewniaj dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć jemu lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub pomocy.
  8. Nie zawstydzaj, nie upokarzaj, nie lekceważ, nie poniżaj i nie obrażaj dziecka.
  9. Nie krzycz do dziecka w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci albo będącej zagrzewaniem do rywalizacji sportowej. Każdorazowo taki krzyk musi być pozbawiony upokarzania i przemocy słownej.
  10. Nie zachowuj się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
  11. Stosuj równość wobec dzieci w przekazywaniu informacji o treningach, możliwościach rozwoju.
  12. Nie komentuj wyglądu dzieci. Jeśli warunki fizyczne dziecka wymagają poprawy, przekazuj te informacje na osobności, zachowując wyczucie i odnosząc się do celów treningowych, nie oceny wyglądu.

Działania z dziećmi

  1. Pracownik jest zobowiązany do jawności każdorazowego kontaktu z dziećmi. Nie ukrywa kontaktów z dzieckiem. Inne osoby dorosłe oraz inne dzieci wiedzą o treningach i pozostałych spotkaniach prowadzonych przez trenera w stosunku do wszystkich uczestników zajęć.
  2. Swoim zachowaniem daj przykład dzieciom i bądź dla nich wzorem do naśladowania. Stosuj reguły fair play i zachęcaj innych do ich przestrzegania. Bądź świadomy tego, że twoje relacje między pozostałymi pracownikami i rodzicami modelują zachowania dzieci.
  3. Buduj ducha zespołu stosując zasadę “jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”, która nie jest rozumiana jako odpowiedzialność zbiorowa, a jako wspólne zaangażowanie w realizację celu i dbanie o siebie nawzajem. Nie udzielaj przywilejów oraz nie twórz sztucznego podziału odpowiedzialności, a koncentruje się na wspólnym rozdzieleniu zadań (na przykład ustalanie kto i kiedy sprząta po treningu, bez domniemania zasady, że zawsze jest to jedna i ta sama osoba, na przykład o niskim stażu w drużynie).
  4. Reaguj na każdy przejaw przemocy rówieśniczej. Nie nastawiaj dzieci przeciwko sobie, nie plotkuj na ich temat, nie namawiaj do przemocowych praktyk (np. trash talkingu- psychologicznej gry sprawiającej, że przeciwnik może być świetny w swojej dyscyplinie, ale to co robimy i mówimy sprawia, że traci równowagę i wypada z rytmu; “kocowania” – znęcania się nad młodszymi, lub mniej doświadczonymi dziećmi). Odnoś się z szacunkiem do wszystkich zawodników.
  5. Buduj autorytet na szacunku wynikającym z przestrzegania zasad bezpieczeństwa, wysokich umiejętności technicznych, wyrozumiałości, dotrzymywaniu ustaleń i obietnic, nigdy na zastraszaniu i karach. Dbaj o to, żeby mieć dobry kontakt z dziećmi, którymi się opiekujesz.
  6. Doceniaj i szanuj wkład i wysiłek dzieci, nie koncentrując się wyłącznie na wydajności i wynikach, nie obwiniaj dzieci za przegraną. Nie uzależniaj wartości dzieci od wyników w sporcie. Zachęcaj do udziału w treningach i zawodach. Nie wywierając presji tłumacz ważność udziału w nich nadal pozostawiając decyzję dziecku.
  7. Aktywizuj dzieci i traktuje je równo bez względu na ich warunki fizyczne potrzebne do uprawiania sportu oraz płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd. Dopasowuj plany treningowe do poziomu umiejętności i możliwości dzieci. Umiejętnie stawiaj wyzwania z poszanowaniem dla wrażliwości dzieci.
  8. Szanuj prywatność dzieci, w szczególności nie wchodzi do toalet, pod prysznice i do szatni, gdy przebywają tam dzieci. Przestrzega zasad korzystania z szatni i łazienek.
  9. Szanuje czas dzieci. Nie odwołuje i nie przekładaj treningów w ostatniej chwili i nie oczekuje, że dzieci będą rezygnowały z innych ważnych dla nich aktywności takich jak czas z rodziną, szkoła lub jakichkolwiek innych, które są dla nich w danej chwili priorytetem.
  10. Stawiaj na pierwszym miejscu bezpieczeństwo dzieci, ich dobrostan dzieci i radość z uprawiania sportu. Nie wywieraj presji w celu osiągnięcia korzystnych wyników za wszelką cenę, bez zwracania uwagi na możliwe negatywne konsekwencje, w szczególności nie zachęcaj do treningu czy zawodów w przypadku kontuzji.
  11. Raportuj kierownictwu KS Capoeira wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dziecka przez pracownika lub pracownika przez dziecko. W przypadku bycia świadkiem takiej sytuacji, reaguj stanowczo i z wyczuciem.
  12. Dbaj o to, aby w przypadku dostępności pracownika, być w zasięgu wzroku lub słuchu innych pracowników, kiedy prowadzisz aktywności z dziećmi. W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, kiedy musisz zostać z dzieckiem sam na sam, zawsze powiadamiaj o tym inne osoby z firmy oraz informuj, w którym dokładnie miejscu będzie przebywać wraz z dzieckiem.
  13. Nie faworyzuj dzieci i nie otaczaj ich osobistą opieką, której nie potrzebują.
  14. Nie nawiązuj z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani nie składaj mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
  15. Nie utrwalaj wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci, jeśli kierownictwo KS Capoeira nie zostało o tym poinformowane, nie wyraziło na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
  16. Nie proponuj dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również nie używa ich w obecności dzieci.
  17. Nie przyjmuj pieniędzy ani prezentów od dziecka, ani rodziców/opiekunów prawnych dziecka. Nie wchodź w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka, które mogłyby prowadzić do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych.
  18. W przypadku sportu wyczynowego masz prawo odstąpienia od treningów z dzieckiem, jeśli nie przejawia ono predyspozycji do uprawiania sportu zawodowego. W takim wypadku komunikat i sposób rozmowy z dzieckiem powinien być dostosowany do wieku, wrażliwości dziecka oraz nigdy nie powinien być związany z jego zawstydzaniem, czy zniechęcaniem do uprawiania sportu w ogóle.
  19. W przypadku sportu wyczynowego nie ma prawa, z pobudek osobistych, do angażowania w treningi i zawody dziecka nie przejawiającego predyspozycji do uprawiania sportu zawodowego.

Kontakt fizyczny z dziećmi

Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy zawsze kierować się swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie, korekcję postawy) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.

  1. W sytuacji, w której musisz dotknąć dziecko, aby skorygować jego postawę, wyjaśnia co i z jakiego powodu będzie robił.
  2. Bądź zawsze przygotowany na wyjaśnienie swoich działań.
  3. Zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia.
  4. Nie ukrywaj i zachowuj jawność kontaktu fizycznego z dzieckiem.
  5. Nie bij, nie szturchaj, nie popychaj, nie szarp, nie kop, nie klep, nie rzucaj w dziecko przedmiotami ani w jakikolwiek sposób nie naruszaj integralności fizycznej dziecka.
  6. Nie dotykaj dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  7. Nie angażuj się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.

Korzystanie z szatni i łazienek

  1. Dorosłym nie wolno rozbierać się w obecności dzieci (Dorośli muszą mieć na sobie przynajmniej bieliznę podczas zmiany ubrań na strój sportowy),
  2. Dorosłym nie wolno znajdować się w łazience, gdy dzieci są rozebrane. Osoby dorosłe, w tym trenerzy lub opiekunowie, nie mogą korzystać z pryszniców znajdujących się w tych samych pomieszczeniach co prysznice przeznaczone dla dzieci.
  3. Rodzic /opiekun może wejść do przebieralni gdy:
  • zapoznał się z zasadami bezpiecznych relacji w KS Capoeira;
  • jest to konieczne;
  • rodzic jest tej samej płci co pozostałe dzieci;
  • pracownik został o tym poinformowany;
  • w miarę możliwości powinien towarzyszyć mu co najmniej jeden pracownik.
  1. Przed wejściem do szatni należy zapukać.
  2. W przypadku zajęć koedukacyjnych należy zapewnić osobne łazienki i szatnie.
  3. Jeżeli dziecko czuje się niekomfortowo, przebierając się lub biorąc prysznic, nie należy wywierać na nim presji, aby to zrobiło. Zamiast tego należy je zachęcać do robienia tego w domu.
  4. Jeśli dzieci z niepełnosprawnością muszą korzystać z pomieszczeń, należy się upewnić, że są one dostępne i że dziecko z niepełnosprawnością i jego opiekun są zaangażowani w podejmowanie decyzji, czy i jak należy im pomóc. Należy się upewnić, że dziecko jest w stanie wyrazić zgodę na oferowaną pomoc.
  5. Używanie telefonów komórkowych lub sprzętu z funkcją nagrywania przez trenerów lub opiekunów jest zabronione w szatniach i łazienkach. Dzieci powinny być zniechęcane do korzystania z telefonów w szatniach. W przypadku, gdy dzieci mają pozwolenie na używanie telefonów, należy im przekazać informacje dotyczące bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z nich.
  6. Należy reagować na zgłaszane zachowania ośmieszające i zawstydzające między dziećmi – rozbieranie się dla “zabawy”, komentarze dotyczące wyglądu, wynikające np. z różnego stopnia rozwoju poszczególnych dzieci.

Kontakty poza godzinami treningów i innych aktywności KS Capoeira.

  1. Kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
  2. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z dzieckiem poza godzinami pracy, musisz poinformować o tym Prezesa.
  3. Utrzymywanie relacji towarzyskich wymaga zachowania poufności.

 

Bezpieczeństwo w kontaktach online

  1. Pracownik powinien być świadomy cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także własnych działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać dzieci, z którymi prowadzi zawodowe działania, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta. Jeśli profil członka KS, pracownika jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w jego cyfrową aktywność.
  2. Komunikacja działań KS Capoeira powinna być prowadzona poprzez jego oficjalne media społecznościowe. Pracownik może na swoim prywatnym profilu udostępniać posty KS Capoeira. Robiąc to lub publikując komentarze na portalach społecznościowych pracownik powinien kierować się uważnością na to, czy nie zagrożą dobru dziecka, nie wyrządzą mu krzywdy.
  3. Pracownikowi nie wolno nawiązywać kontaktów z dziećmi znajdującymi się pod opieką firmy poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych dla celów innych niż służbowe. Jednocześnie jeśli trener jest autorytetem obdarzonym zaufaniem i znana mu sytuacja dziecka sugeruje, że może ono szukać u niego pomocy, można odstąpić od tej zasady. Wtedy należy poinformować o tym kontakcie innego dorosłego, przy jednoczesnym zachowaniu zasady poufności i nieinformowaniu o zwierzeniach dziecka.
  4. W trakcie zajęć czy innych aktywności prowadzonych przez KS Capoeira dzieci nie powinny mieć przy sobie osobistych urządzeń elektronicznych. 
  5. Komunikacja online powinna odbywać się w miarę możliwości za pośrednictwem rodziców lub opiekunów. W przypadku, kiedy nie jest to możliwe, należy uzyskać zgodę w/w osób oraz dziecka na komunikację bezpośrednią, pamiętając o tym, że bezpośrednia komunikacja z dzieckiem za pośrednictwem poczty elektronicznej bądź zamkniętych grup służących komunikacji z dziećmi (np. Whatsapp, Messenger), jest możliwa wyłącznie jeśli w grupie lub w gronie odbiorców jest jeszcze jedna osoba dorosła lub odbiorcami jest co najmniej dwoje dzieci. Każdorazowo musi być to kontakt jawny. 
  6. Wiadomości powinny się ograniczać wyłącznie do komunikacji związanej bezpośrednio z uczestnictwem dziecka w treningu bądź zawodach. W szczególności nie należy przesyłać niczego co osoba trzecia mogłaby uznać za wiadomość o charakterze seksualnym. Jeśli trener chce udzielić informacji zwrotnej dotyczącej postępów w osiąganiu celów treningowych, powinien to zrobić w bezpośrednim kontakcie z dzieckiem.
  7. Bezwzględnie zabronione jest komunikowanie się z dziećmi poprzez czaty internetowe, strony z grami, komunikatory internetowe, za wyjątkiem sytuacji opisanej w pkt. 5.

Załącznik nr 2.2 Zasady bezpiecznych relacji rodzic – dziecko, rodzic – trener w KS Capoeira.

Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

Skrócona wersja zasad znajduje się w załączniku nr 6

ZAWSZE

  1. Będę stosować zasady fair play, prowadząc uczciwą i czystą rywalizację z szacunkiem dla przeciwnika – zarówno dla jego sukcesów jak i porażek. Będę świętować sukcesy własne i drużyny, ale również godnie znosić porażki, które są nieodłącznych elementem sportu. 
  2. Będę stosować zasadę “jeden za wszystkich, wszyscy za jednego”. Z zaangażowaniem będę uczestniczyć w treningach, szanując chęć osiągnięcia celów sportowych moich koleżanek i kolegów, z którymi trenuję. Będę dążyć do budowania ducha zespołu opartego o wspieranie się nawzajem, słuchanie, nie okłamywanie i bycie dla siebie wyrozumiałym. 
  3. Będę szanować prywatność kolegów i koleżanek. Nie będę brać ich rzeczy bez ich zgody. 
  4. Będę szanować inne dzieci i pomagać im w pełni uczestniczyć w treningach, będąc wzorem do naśladowania. Będę dawać przykład, który obejmuje np. niespożywanie alkoholu, niezażywanie narkotyków i innych używek lub nieużywanie obraźliwego lub innego dyskryminującego języka. 
  5. Będę szanować prawa, godność i wartość wszystkich dzieci bez względu na ich wiek, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne, płeć, niepełnosprawność, język, religię, poglądy polityczne lub inne, status majątkowy, orientację seksualną, poziom umiejętności.
  6. Będę szanować mojego trenera, kolegów i koleżanki z mojej oraz innych sekcji, a także innych trenerów.
  7. Będę zgłaszać nękanie, jeżeli zauważę, że zdarza się ono mnie lub komuś. Poinformuję opiekunów o jakichkolwiek problemach zdrowotnych, zmartwieniach, niepokoju lub obawach dotyczących bezpieczeństwa mojego lub innego dziecka.
  8. Wiem, że mam prawo wpływać na cele treningowe i konsultować je z trenerami i rodzicami. To ja ostatecznie podejmuję decyzję o tym, czy dążę do uprawiania sportu wyczynowego, czy jest on dla mnie sposobem rozwoju i spędzania czasu.
  9. Wiem, że na wszystkie aktywności, w których uczestniczy tylko jeden dorosły (trening indywidualny, kontakt w mediach społecznościowych) powinien wyrazić zgodę mój rodzic oraz ja sam/a. Mogę się na nie zgodzić i z nich zrezygnować.
  10. Biorąc udział w zajęciach sportowych, rozumiem, że mam prawo:
  • dobrze się bawić i rozwijać swoje umiejętności;
  • czuć się bezpiecznie i szczęśliwie;
  • być chronionym przed złym zachowaniem, ze strony dorosłych lub innych dzieci, które sprawiają, że czuję się niekomfortowo lub smutno;
  • rozmawiać i być wysłuchanym, zwłaszcza jeśli mam obawy lub nie czuję się bezpiecznie;
  • wiedzieć, gdzie udać się po pomoc lub z kim porozmawiać jeśli jestem przestraszony lub martwię się o coś;
  • być pod opieką, jeśli zdarzy się wypadek lub uraz.

NIGDY

  1. Nie będę stosować przemocy i będę reagować kiedy widzę, że ktoś ją stosuje. Niezależnie od tego, czy jest to dziecko czy osoba dorosła. Mam prawo zwrócić komuś uwagę i dbać, aby wszyscy członkowie klubu czuli się ze sobą dobrze. Nie będę nastawiać innych przeciwko sobie. 
  2. Nie będę stosować tzw. trash talkingu – psychologicznej gry sprawiającej, że przeciwnik może być świetny w swojej dyscyplinie, ale to co robimy i mówimy sprawia, że traci równowagę i wypada z rytmu.
  3. Nie będę używać słów i wykonywać gestów prowokujących seksualnie.
  4. Nie będę przekraczać przepisów gry poprzez swoje agresywne lub niebezpieczne dla innych zachowania np. nie będę uderzać ani w żaden inny sposób fizycznie atakować osób biorących udział w zajęciach, nie będę wszczynać bójek lub działać w jakikolwiek sposób, który mógłby zawstydzić, upokorzyć, zastraszyć, umniejszyć lub poniżyć inne dzieci. 
  5. Nie będę znęcać się czy celowo krzywdzić innych poprzez np.:
  • Używanie podłych słów by ranić innych lub rozprzestrzeniać plotki na ich temat,
  • Przeklinanie i mówienie krzywdzących słów o kimś, do kogoś;
  • Celowe wykluczanie kogoś, w tym namawianie innych do wykluczania;
  • Używanie mediów społecznościowych w niewłaściwy sposób, np. umieszczanie złośliwych, krzywdzących komentarzy lub zdjęć w celu zranienia lub zasmucenia kogoś;
  • Walczenie fizycznie i ranienie innych.
  1. Nie będę wysyłał zaproszeń i nawiązywał kontaktu w internecie z moim trenerem i innymi dorosłymi członkami klubu, nawet jeśli to oni wychodzą z taką inicjatywą. Wyjątkiem jest sytuacja, w której trener kontaktuje się ze mną razem z inną osobą dorosłą lub wśród odbiorców znajdują się inne dzieci. Może wtedy rozmawiać ze mną tylko o organizacyjnych kwestiach związanych z treningami lub zawodami. Wyjątkiem są sytuacje, w których chodzi o moje bezpieczeństwo.
  2. Nie muszę rozmawiać z trenerem o moich prywatnych sprawach. Moje rozmowy mogą ograniczać się do kwestii związanych z uprawianiem przeze mnie sportu.
  3. Nie będę używać telefonów w szatni i łazienkach oraz rozpowszechniać wizerunku moich kolegów i koleżanek bez ich zgody. Szczególnie jeśli miałoby to się wiązać z ich krzywdą.

 

Załącznik nr 3: Karta interwencji – KS Capoeira

1. Imię i nazwisko dziecka
2. Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
3. Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia
4. Opis podjętych działań, innych niż interwencja Data Działanie
5. Spotkania z rodzicami/opiekunami prawnymi dziecka Data Opis spotkania
6. Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe) ·        zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,

·        wniosek o wgląd w sytuację dziecka/rodziny,

·        inny rodzaj interwencji. Jaki?

7. Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
8. Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli organizacja uzyskała informacje o wynikach działania własnego/działania rodziców/ opiekunów prawnych Data Działanie

 

Załącznik nr 4: Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci

Zasady ochrony wizerunku i danych osobowych dzieci w KS Capoeira. Zasady powstały w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.

Nasze wartości:

  1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków dzieci. 
  2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu naszych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój dzieci – chłopców i dziewczęta, dzieci w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne. 
  3. Dzieci mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
  4. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.

 

Dbamy o bezpieczeństwo wizerunków dzieci poprzez:

  1. Pytanie o zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę dzieci przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania. Dobrą praktyką jest również pozyskiwanie zgód samych dzieci.
  2. Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/nagrań online.
  3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używamy tylko imienia.
  4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję).
  5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
  • wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla dziecka poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
  • zdjęcia/nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nie pojedyncze osoby.
  1. Rezygnację z publikacji zdjęć dzieci, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli one lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu z klubu sportowego.
  2. Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków dzieci należy rejestrować i zgłaszać właścicielowi KS Capoeira, podobnie jak inne niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa dzieci.

 

Rejestrowanie wizerunków dzieci do użytku KS Capoeira:

W sytuacjach, w których nasz KS Capoeira rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, deklarujemy, że:

  1. Dzieci i rodzice/opiekunowie prawnych zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane.
  2. Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez nas na piśmie oraz uzyskamy przynajmniej ustną zgodę dziecka.
  3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży poprzez:
  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych
  • zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
  • niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru pracownika naszego klubu sportowego,
  • poinformowanie rodziców/opiekunów prawnych oraz dzieci, że osoba/firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.

Jeśli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.

Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku:

W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń.

Załącznik nr 5: Monitoring standardów – ankieta.

Pytanie

TAK /NIE

  1. Czy znasz Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w Flow On Ewa Grzanka?
  2. Czy znasz treść dokumentu Standardy Ochrony Małoletnich?
  3. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
  4. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?
  5. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przez innego pracownika?
  6. Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)
  7. Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)
  8. Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich? (odpowiedź opisowa)

Proszę o wypełnienie ankiety i przekazanie do odpowiedniego działu zarządzania. Dziękujemy za współpracę.

Załącznik nr 6 – Wersja skrócona Standardów

Uczęszczasz na zajęcia sportowe organizowane przez KS Capoeira. Zajmujemy się tutaj uprawianiem sportu, co może przynieść  wiele korzyści: jest dobre dla Twojego zdrowia fizycznego i psychicznego, może Ci pomóc w budowaniu pewności siebie i stać się szansą na nawiązanie nowych przyjaźni.

Pracują u nas różni specjaliści, między innymi: trenerzy, instruktorzy i wolontariusze – oni wszyscy są tu po to, aby wspierać Cię w trakcie treningu, przeprowadzić instruktaż poprawnego wykonania ćwiczeń oraz motywować Cię do osiągnięcia twoich celów treningowych.

To, że tutaj jesteś, oznacza, że jesteś aktywny i uprawiasz sport. Chcemy, żebyś czuł się tutaj bezpiecznie i komfortowo, na tyle na ile jest to możliwe. Poniżej przedstawiamy Ci kilka zasad, które są dla nas ważne w relacji z Tobą i którymi chcemy się kierować w naszej codziennej pracy:

  1. Będziemy zaczynać od przedstawienia się Tobie. Postaramy się krótko wytłumaczyć czym się zajmujemy. Jeżeli sami zapomnimy się przedstawić, możesz nas o to spytać.
  2. Poprosimy, żebyś powiedział nam, jak możemy się do Ciebie zwracać. To dla nas ważne, żebyś miał poczucie, że traktujemy Cię z szacunkiem i uwagą.
  3. Rozumiemy, że wszystko co się tutaj dzieje, może być dla Ciebie nowe i nieznane. Jeżeli czegoś nie rozumiesz albo chciałbyś dowiedzieć się jak powinien przebiegać Twój trening, korzystanie ze sprzętu do ćwiczeń oraz jak przygotować się do treningu, pytaj śmiało! Postaramy się Ci wszystko wyjaśnić.
  4. Masz prawo wiedzieć jak ćwiczymy. Jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, zapytaj. Jesteśmy tu także po to, aby udzielić Ci informacji.
  5. Postaramy się mówić do Ciebie prostym językiem, tak by wszystko było zrozumiałe, jeśli jednak coś wymaga wytłumaczenia, powiedz nam o tym.
  6. Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki niej będziemy mogli Ci pomóc, jak najlepiej.
  7. Szanujemy Twoją prywatność. W sytuacji, w której trener musi Cię dotknąć, aby pokazać Ci jak prawidłowo wykonać ćwiczenie lub skorygować Twoją postawę w trakcie ćwiczenia  wyjaśnia Ci co i z jakiego powodu będzie robił.
  8. Wiedz, że nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować.
  9. Żaden pracownik firmy nie powinien zachować się w Twojej obecności w sposób niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie do Twojej atrakcyjności seksualnej.
  10. Będziemy starali się dawać Ci wybór w sytuacjach, kiedy będzie to możliwe. Na pierwszym miejscu stawiamy Twój dobrostan, dlatego nie będziemy wywierać presji w celu osiągnięcia lepszych wyników za wszelką cenę. Nie będziemy zachęcać Cię do treningu w przypadku kontuzji.
  11. Chcemy być dla Ciebie dostępni, ale zdarzają się sytuacje, kiedy musimy zająć się innymi podopiecznymi, postaramy się jednak wskazać Ci kogoś, kto będzie mógł odpowiedzieć na Twoje potrzeby lub wątpliwości.
  12. Pamiętaj, że na zajęciach masz prawo:
  • do czucia się bezpiecznie i komfortowo,
  • do rozmowy i bycia wysłuchanym, zwłaszcza jeśli masz obawy lub nie czujesz się bezpiecznie,
  • do bycia traktowanym z szacunkiem i uwagą,
  • do wiedzy, gdzie udać się po pomoc lub z kim porozmawiać, jeśli jesteś przestraszony lub zmartwiony.
  1. Możesz nam powiedzieć wszystko, jesteśmy tu po to, żeby Ci pomóc. Jeśli czujesz się niekomfortowo, niebezpiecznie, coś Cię niepokoi, powiedz nam o tym. Podejmiemy działania, by zapewnić Ci bezpieczeństwo.
  2. Jeśli jesteś przestraszony lub martwisz się o coś, daj nam znać. Postaramy się Cię wysłuchać i poszukać rozwiązania, o ile jest możliwe. Czasami możemy wskazać Ci miejsce, gdzie możesz się zgłosić po pomoc. Możesz też skorzystać z całodobowego, anonimowego i bezpłatnego telefonu zaufania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę i zadzwonić pod numer 116 111. Na stronie 116111.pl możesz skorzystać z anonimowego czatu.

Ważne!

Ważne przestrzegaj regulaminu zajęć, na które uczęszczasz. Powstał on po to, żeby zapewnić nam wszystkim komfort ćwiczeń i bezpieczeństwo.